Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Нові статті

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z



Цифрова компетентність (DC) - (англ. Digital Competence) - здатність особистості впевнено та ґрунтовно користуватися засобами цифрових технологій у таких сферах, як професійна діяльність і працевлаштування, освіта, дозвілля, громадська діяльність, що є життєво необхідними для участі у щоденному соціально-економічному житті.

Цифрова компетентність
{{{Назва}}}



Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Формування поняття цифрової компетентності почалося наприкінці XX століття з поширенням цифрових технологій у повсякденному житті та в освіті. Передумови виникли у 1990-х роках, коли Інтернет і персональні комп’ютери стали доступними широкому загалу, що вимагало нових навичок для роботи з інформацією. У 2006 році Європейський парламент визначив цифрову компетентність однією з ключових для навчання впродовж життя, що стало поштовхом до її системного розвитку. У 2013 році Об’єднаний дослідницький центр Європейської Комісії започаткував проєкт DigComp, який заклав основу для стандартизації цифрової компетентності.

Еволюція формування, становлення

Еволюція цифрової компетентності пов’язана з розробленням рамок і стандартів. У 2016 році було опубліковано Рамку цифрової компетентності громадян (DigComp 2.0), яка у 2017 році оновлена до DigComp 2.1 з описом рівнів майстерності. В Україні ключовим етапом стало прийняття Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства на 2018–2020 роки, що підкреслило важливість цифрової компетентності для освіти та економіки.

Основні відомості

Цифрова компетентність – це здатність особистості впевнено та ґрунтовно користуватися засобами цифрових технологій у таких сферах, як професійна діяльність і працевлаштування, освіта, дозвілля, громадська діяльність, що є життєво необхідними для участі у щоденному соціально-економічному житті. До засобів цифрових технологій належать:

  • комп’ютери;
  • мобільні телефони та інші Інтернет-пристрої;
  • пристрої Інтернету речей;
  • навігаційні системи;
  • накопичувальні й аудіовізуальні системи;
  • програмно-апаратні засоби віртуальної та доповненої реальності;
  • засоби штучного інтелекту;
  • засоби комп’ютерних та інших телекомунікаційних мереж.

Поняття цифрової компетентності в Україні та світі часто ототожнюється з інформаційно-комунікаційною компетентністю чи цифровими навичками через схожість характеристик.

Класифікація

За рамкою DigComp 2.1, цифрова компетентність поділяється на п’ять сфер:

  • інформація та уміння працювати з даними;
  • комунікація та співпраця;
  • створення цифрового контенту;
  • безпека;
  • розв’язання проблем.


Кожна сфера має 21 дескриптор і вісім рівнів майстерності:

  • базовий (прості задачі);
  • середній (чітко визначені, рутинні задачі);
  • вищий (різні задачі та проблеми);
  • експертний (складні проблеми з багатьма факторами).

Роль у стандартах

Цифрова компетентність є основою освітніх і професійних стандартів, визнаних організаціями: Організація економічного співробітництва та розвитку; ЮНЕСКО; Microsoft; Intel; National Europass Centre.

Додаткові відомості

Міжнародні та національні ініціативи

Розвиток цифрової компетентності підтримано: Цифровим порядком денним для Європи 2020 (Digital Agenda for Europe); Концепцією розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. Ці документи наголошують на оновленні стандартів, розвитку навчальних матеріалів і підготовці вчителів.

Дослідження в Україні

Питання цифрової компетентності досліджують українські науковці: Биков В. Ю.; С. Литвинова; Н. Морзе; О. Овчарук; Спірін О. М.; Н. Сороко; О. Білоус.

Оцінка цифрової компетентності

Перевірити рівень цифрової компетентності можна на ресурсі https://digital-competence.eu/, який аналізує використання цифрових засобів і надає рекомендації.

Цікаві факти і висловлювання

Рамка DigComp охоплює 21 компетенцію для громадян XXI століття. «Цифрова компетентність – це пропуск у майбутнє» – теза ЮНЕСКО.

Джерела

  1. Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80.
  2. Морзе Н., Кочараян А. Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти // Інформаційні технології і засоби навчання, 2014.
  3. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України: методичні рекомендації / за загальною редакцією В. Бикова, О. Спіріна, О. Овчарук. Київ, 2010.
  4. Структура ІКТ-компетентності учителів. Рекомендації ЮНЕСКО. URL: http://iteach.com.ua/files//content/5EDCFd01.pdf.
  5. Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, 2017.
  6. Digital Agenda for Europe: A strategy for a digital economy by 2020. URL: https://web2learn.eu/digital-agenda-for-europe-a-strategy-for-a-digital-economy-by-2020.

Автори


Оприлюднено: 05.07.2025

Останні зміни: 05.07.2025

Модератор: Радкевич О. П.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 12 4 357 424 453 328 74 8
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність (дата звернення: 3.вересень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, вересень 3). Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність.
І. Прізвище, І. Прізвище "Цифрова компетентність," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність. Дата звернення: вересень 3, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Цифрова компетентність." Українська електронна енциклопедія освіти 3 вересень 2025. Веб. 3 вересень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Цифрова компетентність' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 3 вересень 2025) дата звернення 3 вересень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Цифрова компетентність." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення вересень 3, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність> [Дата звернення 3 вересень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Цифрова компетентність. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 вересень 3; цитовано 2025 вересень 3]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Цифрова компетентність.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей